Kulisy migracji sklepu Noski Noski z Shopera na Shopify Plus

Patryk Jakubik, Założyciel Tale Commerce, Ekspert Shopify

Kulisy migracji sklepu Noski Noski z Shopera na Shopify Plus

Czy Shopify może być alternatywą dla polskich sprzedawców internetowych? Czy można z powodzeniem prowadzić polski sklep na tej platformie? Czy można przenieść działający sklep z dowolnej platformy na Shopify? Ludzie szukają w sieci informacji i odpowiedzi na tak postawione pytania.

Platforma Shopify kusi wielu sprzedawców, ale niewielu ma odwagę zacząć po prostu z niej korzystać. Tymczasem okazuje się, że jest to całkiem realne i wcale nie musi być tak skomplikowane, jak się może wydawać. Najbardziej przekonujące są zawsze opinie praktyków, dlatego swoimi refleksjami na temat migracji i funkcjonowania sklepu po przejściu na Shopify Plus dzielą się Piotr Tuszewicki - właściciel sklepu e-commerce Noski Noski i wykonawca tej migracji, Patryk Jakubik - właściciel Tale Commerce.

Tytułem wstępu

Migracja miała miejsce w lutym 2020, przygotowania do niej trwały niecałe dwa miesiące. Dla postronnego obserwatora wyglądało to tak, jakby firma Noski Noski w 5 minut zmieniła platformę z Shoper Premium na Shopify Plus.

Czym jest Shopify Plus? To dedykowana dużym sklepom internetowym odsłona popularnej platformy sprzedażowej Shopify. Shopify Plus oferuje m.in. możliwość zaawansowanej edycji strony procesu składania zamówienia, dostęp do ekskluzywnych aplikacji, możliwość prowadzenia maksymalnie 10 sklepów w ramach jednej licencji. Więcej o Shopify Plus można dowiedzieć się w Centrum Pomocy Shopify (w j. polskim).

O marce

Noski Noski istnieją na rynku od pięciu lat. Zaczynały działalność jako sklep stacjonarny, zlokalizowany w Katowicach. Po kilku miesiącach właściciele dostrzegli ogromny potencjał sprzedaży w sieci, a po kolejnych dwóch latach Noski Noski stały się wyłącznie sklepem internetowym.

Dziś firma zatrudnia około 15 osób, zajmuje się sprzedażą mocno wyselekcjonowanych, atestowanych zabawek, wyprawki dla maluchów, akcesoriów dla dzieci i rodziców, a także gier i książek. Stawiają na nietuzinkowy dizajn, świetne materiały, bezpieczeństwo i doskonałą obsługę klienta. Ich pomysł na biznes okazał się strzałem w dziesiątkę. Dziś mają ugruntowaną pozycję na rynku.

Właściciel Nosków mówi: “Nie ma sukcesu bez wytężonej pracy, sukces Noski Noski to przede wszystkim wielkie zaangażowanie i naprawdę dużo pracy”.

Początki z Shoperem

Początki Nosków to współpraca z jednym z liderów na rynku platform e-commerce. Shoper zapewnił kilka lat efektywnego funkcjonowania firmy. Platforma miała dać się prowadzić bez pomocy programisty i tak też było, miała rozwijać się razem ze sklepem i tu niestety nie sprostała. Noski wyrosły z niej jak zza małych ciuchów. Trzeba było szukać czegoś nowego. Czegoś, co zaspokoi wyśrubowane oczekiwania właścicieli. Nowa platforma miała być stabilna, bezpieczna, dobrze przemyślana. Dla Piotra ważny był także idealny wygląd, świetnie działające funkcjonalności i gwarancja potencjału co najmniej tak jak w Noskach.

Decyzja o Shopify

Właściciel Nosków mówi dziś: “Shopify było na końcu listy. Nie brałem go pod uwagę, bo wierzyłem w to, co mówią: że przeniesienie polskiego, działającego sklepu na tę platformę będzie prawie niewykonalne”. Rozważane były rozwiązania dedykowane i inne platformy chmurowe.

“Koniec końców zwróciłem uwagę na Shopify. Wiedziałem, że potrzebuję: BaseLinkera, Paczkomatów i PayU. Kiedy BaseLinker zaoferował możliwość integracji, zacząłem poważnie rozważać tę platformę, ale nie skorzystałbym z niej, gdyby nie Tale Commerce i integracja z PayU oraz Paczkomatami”.

Głos z Tale Commerce podpowiada, że faktycznie miał miejsce niezwykły zbieg okoliczności, i BaseLinker połączył się z Shopify. To pozwoliło zarządzać zamówieniami w sposób zautomatyzowany, umożliwiło łatwe podłączenie kurierów, programów do faktur i innych niezbędnych narzędzi.

Moja integracja PayU dedykowana Shopify, sprawdzona przez wielu klientów działa bez zarzutu, mogłem ją śmiało rekomendować. Paczkomaty z mapką, które przygotowałem dla Nosków, wykorzystują możliwości Shopify Plus. Od kilku miesięcy dostępna jest także aplikacja Paczkomaty InPost przeznaczona dla sklepów na zwykłych planach Shopify.

W odczuciu Piotra: “Panel administracyjny (Shopify) wygląda trochę jak z gry dla dzieci. Ot, kilka przycisków. Totalna prostota, ale wszystko tam jest i wszystko działa. Zdecydowaliśmy się. Mam wyjątkowe oczekiwania i całościową wizję swojego biznesu. Mogę być trudnym klientem, a tu okazało się, że wszystko, o czym marzyłem i co było mi potrzebne w sklepie, mogę zorganizować za pomocą aplikacji. Wszystkie tworzą spójny, stabilny sklep, w którym klient nie ma poczucia, że przeskakuje z aplikacji do aplikacji”.

Panel Shopify

Specjalista uściśla: “Wbrew pozorom, Shopify to nie patchwork. Platforma ma solidną podstawę, którą można łatwo rozbudowywać i dopasowywać do potrzeb nawet najbardziej wymagającego klienta. W przypadku Nosków - na front endzie jest zaledwie kilka aplikacji, tak naprawdę trzy. Reszta funkcjonalności strony korzysta z tego, co daje Shopify, dobrym przykładem są rekomendacje produktów, które są natywną funkcją wbudowaną w platformę”.

Aktualnie w Shopify App Store dostępnych jest ponad 5 tysięcy aplikacji. Każdą z nich można sprawdzić w działaniu. To wyróżnia Shopify. Na innych platformach sprzedażowych bardzo często można korzystać jedynie ze sztywnych rozwiązań narzuconych przez ich twórców. Patryk Jakubik: “Dla przykładu: Platforma X oferuje wbudowany program lojalnościowy. Jeśli z niej korzystasz, nie masz wyboru. Na Shopify możesz wybierać spośród dwunastu różnych”.

W Shopify można przygotować sklep na miarę, zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami i potrzebami.

Wsparcie Shopify i materiały

Tym, co wyróżnia Shopify, jest wyjątkowy support, sposób komunikacji i zaangażowanie pracowników. W opinii właściciela Nosków: “Jeśli wyobrazisz sobie najbardziej udany i najlepiej zorganizowany support. Pomyślisz, że to możliwe tylko w sferze marzeń i wtedy przeżyjesz prawdziwy szok! Tak właśnie działa support na Shopify.

Kontakt z pracownikami Shopify i ich poziom zaangażowania zasługuje na najwyższe noty. Ocena, jaką można im wystawić w skali od 1 do 5, to 6! Są wzorem”.

Patryk Jakubik podkreśla, że do największych zalet pracowników obsługi klienta Shopify należy ich bezwarunkowa dostępność, “Shopify jest wszędzie, więc o każdej porze dnia i nocy można liczyć na wsparcie. Warto też nadmienić, że w przypadku Shopify Plus w trakcie migracji lub powstawania sklepu przydzielana jest osoba tzw. Launch Engineer, czyli indywidualny konsultant, który podpowiada najlepsze rozwiązania, a także może ułatwić kontakt z innymi klientami Shopify Plus w celu wymiany doświadczeń”.

Shopify oferuje dostęp do różnorodnych materiałów, które dotyczą nie tylko samej platformy, ale ogólnie pojętego prowadzenia biznesu, takich jak: podcasty, kompendium wiedzy na blogu, kursy i webinary. Ponadto można uczestniczyć w konferencjach dla sprzedawców Reunite, a także dołączyć do społeczności na forum.

Dla Shopify Plus dedykowano: grupę na Facebooku, odrębny dział na blogu, a także “Shopify Plus Academy” - kompendium łatwostrawnej wiedzy na temat prowadzenia biznesu, budowania marki, zarządzania ludźmi, dedykowane przede wszystkim początkującym przedsiębiorcom.

Panel w języku angielskim

W trakcie migracji Nosków Shopify oferowało obsługę jedynie w języku angielskim, dziś sytuacja się zmienia. Testowany jest panel w języku polskim. Wydaje się jednak, że warto pokazać, że angielski nie musiał stanowić żadnej przeszkody przy korzystaniu z platformy. Wielu właścicieli sklepów miało wątpliwości dotyczące tego, czy nie będzie to problemem dla ich pracowników. Właściciel Nosków mówi o tym tak: “Pracownicy mieli swoje obawy, jednak odczuli konieczność posługiwania się angielskim przede wszystkim jako wyzwanie. Mieli świadomość tego, jak użyteczne narzędzia dostają do rąk i że w związku z tym nie ma miejsca na narzekanie. Krótkie szkolenie okazało się wystarczające”.

Organizacja i zarządzanie produktami

Warto podkreślić, że Shopify w niezwykle przejrzysty i przemyślany sposób rozwiązuje kwestie produktów i ich wariantów. Każdy produkt traktowany jest jako wariant. To znacząco ułatwia obsługę zamówień i pomaga utrzymać porządek w stanach magazynowych. Zarządzanie produktami jest w pełni intuicyjne, przemyślane i sprawdzone przez praktyków.

Panel Stocky

Trzeba podkreślić rolę Stocky - narzędzia / aplikacji autorstwa Shopify, które wykorzystuje business intelligence, jest niezastąpione przy zamawianiu produktów. “Stocky to partner, który pomaga w realizacji zamówień, utrzymywaniu porządku w stanach magazynowych, we wprowadzaniu w nich poprawek, a także w inwentaryzacjach. Stocky oferuje także wyliczanie zysku netto ze sprzedaży towarów. Narzędzie jest bardzo tanie. Rewelacyjne, niezbędne i wciąż eksploatowane”. - to opinia praktyka z Nosków.

Zarządzanie zamówieniami, faktury, kurierzy

Noski korzystają z BaseLinkera, którego możliwości wykorzystują w całym procesie zarządzania zamówieniami. W opinii wystawionej aplikacji przez właściciela Nosków można przeczytać m.in.:

"""BaseLinker umożliwia nam obsługę kilkuset zamówień dziennie - szybko i wygodnie. Kilkadziesiąt akcji automatycznych, kilkanaście szablonów e-mail oraz wydruków, narzędzie do fakturowania, zamówienia ze sklepu oraz marketplace w jednym miejscu - to wszystko i wiele więcej zastępuje pracę przynajmniej kilku osób w naszej firmie”.

Patryk Jakubik podkreśla, że tym, co wyróżnia to narzędzie, są przede wszystkim: potężne funkcje umożliwiające automatyzację procesów posprzedażowych, a także niezwykła szybkość działania. Nie bez znaczenia jest to, że BaseLinker oferuje komfortową obsługę klienta (firm, z którymi współpracuje), odpowiadają szybko i rzeczowo. Są w stanie dostosować działanie integracji z Shopify zgodnie z wymaganiami konkretnego sklepu.

Karty podarunkowe

Bardzo istotna z punktu widzenia niektórych sprzedawców także, z punktu widzenia Nosków była kwestia kart podarunkowych. Shopify zapewnia ich obsługę w wersji elektronicznej, w sposób dogodny tak dla właścicieli sklepów, jak i kupujących. Kartę podarunkowa można łączyć z promocjami, co także podnosi jej atrakcyjność. W Noskach karty podarunkowe były ważnym elementem sprzedaży: “Poprzednia platforma nie pozwalała na swobodne używanie kart, klienci z nich nie korzystali, a w przypadku takiego biznesu jak Noski to bardzo popularne. Nie sprzedając kart, traciliśmy pieniądze. Shopify wybawiło nas z tego kłopotu”.

Współpraca z Tale Commerce

Shopify ma mnóstwo argumentów żeby przekonać do siebie, jednak sama migracja może wydawać się czymś nieosiągalnym. Żaden moment działania sklepu nie wydaje się dobry na takie działanie. Trzeba robić to z kimś możliwie najlepszym, kto ma doświadczenie, do kogo ma się wielkie biznesowe zaufanie i kto jest bardzo zaangażowany w projekt. Dla właściciela Nosków ważne było także to, że w przypadku Tale Commerce współpracowali z jedną osobą, która gwarantowała maksymalną indywidualizację projektu, komunikacje na najwyższym poziomie, może legitymować się mianem Shopify Partner i ma doświadczenie. Słucha i wykazuje zrozumienie potrzeb klienta. Za osobą, z którą się pracuje, stoją jej realizacje, w przypadku Tale Commerce nie budziły one najmniejszych wątpliwości. W Noskach największe wątpliwości budziły te elementy migracji, które wymagały dostosowania, nie były standaryzowane. Jednak, pomimo ogromnych wymagań właściciele marki byli zadowoleni w stu procentach.

Z punktu widzenia programisty

Wyzwań było wiele, na czele listy znalazł się import danych z Shopera, wielu danych o produktach i klientach nie można było pobrać “ot, tak”, trzeba było wspomagać się kreatywnymi rozwiązaniami.

Sporym wyzwaniem była także edycja procesu składania zamówienia, dodaliśmy funkcje takie jak składanie zamówienia na firmę, walidacja adresu, możliwość podania NIP, wybór paczkomatu z mapy, wybór punktu odbioru i warunkowe metody dostawy i sposoby płatności.

Wielu klientów, którzy brali udział w programie lojalnościowym na Shoperze, posiadało rabaty przypisane do swoich kont i trzeba było przenieść je na Shopify, zachowując ich wartość. To było dużym wyzwaniem, finalnie rabaty działały tak, jak powinny, w dniu migracji sklepu.

Jeśli chodzi o wygląd sklepu, właściciel podjął decyzję o wykorzystaniu szablonu dostępnego w Shopify Theme Store - zaspakajał on potrzeby pod względem technicznym, a jeśli chodzi o funkcjonalności i wygląd został całkowicie dostosowany do potrzeb i gustu. Inwestycja wyniosła jedyne 180 dolarów, a szablon każdego miesiąca otrzymuje nowe funkcje i poprawki.

Dzień (noc) migracji

Dzień migracji zawsze jest najtrudniejszy, mogą przydarzyć się nieoczekiwane problemy i niedogodności, w przypadku Nosków były to problemy związane z tym, że część klientów miała problem z logowaniem się. Samo przełączenie z Shopera trwało zaledwie kilka minut. Sklep nawet przez moment nie był zamknięty. 20 minut po przepięciu pojawiło się pierwsze zamówienie. Po tym pierwszym zamówieniu nastąpił chwilowy zastój. Klienci potrzebowali czasu, żeby “podziwiać” nową stronę. Od następnego dnia zamówienia ruszyły pełną parą.

Nie trzeba było długo czekać na efekty. Jest znacznie mniej porzuconych koszyków. Koszyki są zapamiętywane. Funkcjonuje e-mail przypominający od Shopify, który działa idealnie. Nie ma żadnych kłopotów z płatnościami. PayU działa bezproblemowo. Integracja spełnia swoje zadania w stu procentach. Jeśli klient ma problem z płatnością, ma możliwość jej ponowienia.

Wyniki sklepu po 6 miesiącach

Czy migracja sklepu wyszła mu na dobre? Współczynnik konwersji mówi sam za siebie. Obroty wzrosły o 27 procent, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Klienci spędzają znacznie więcej czasu na stronie. Lubią Noski. Coraz bardziej cenią markę i przywiązują się do niej. Utrzymanie sklepu: bezpieczeństwo, aktualizacje odbywają się właściwie bezobsługowo. Można powiedzieć, że wszystko działa samo.

Koszty

W opinii Piotra, sprawę kosztów Shopify Plus można podsumować w następujący sposób: “Często pojawia się taka postawa: chcę wyciągnąć z biznesu, ile się da, ale nie inwestować, nie wydawać. Rynek ustawia wartość. Jeśli coś kosztuje, a ma doskonale opinie, to znaczy, że koszt jest uzasadniony. Shopify Plus to wydatek rzędu 2 tysięcy dolarów, ale ta kwota nie stanowi w przypadku Nosków najwyższego obciążenia, więcej kosztuje magazyn, pracownicy itp.”.

Podsumowanie

Sprzedawca internetowy ma zobowiązanie wobec klientów: ma prowadzić komfortowy sklep, oferować usługi na najwyższym poziomie. Sklep jest jego wizytówką. W Shopify można mieć wszystko, co jest potrzebne i wszystko, czego się pragnie dla swojego biznesu. Przy okazji można naprawdę doskonale bawić się, układając sklep tak, jak by się chciało, zgodnie ze swoimi preferencjami i gustem.

Shopify pozostawia klientom ogromną swobodę, aplikacje pozwalają skrajnie indywidualizować swoje biznesy. Aktualizacje pojawiają się na bieżąco, wyprzedzając oczekiwania. W opinii właściciela marki Noski Noski “Shopify wydaje się idealnym rozwiązaniem dla ludzi, którzy nie szukają problemów, ale ich rozwiązań”.

Więcej artykułów

Legalny sklep internetowy

Co zrobić, żeby prowadzić sklep zgodnie z polskim prawem? Opinie eksperta i poradnik.

Czytaj dalej

PayU na Shopify

Wyjaśniamy sytuację integracji z PayU na Shopify.

Czytaj dalej