Jak skonfigurować sklep Shopify pod kątem prawnym?

Patryk Jakubik, Założyciel Tale Commerce, Ekspert Shopify

Jak skonfigurować sklep Shopify pod kątem prawnym?

Podstrony

Zalecamy utworzenie poniższych podstron:

  • Regulamin sklepu internetowego (wymagany)
  • Polityka prywatności (wymagana)
  • Polityka zwrotów i reklamacji (zalecana)
  • Strona kontaktowa (zalecana)

Aby utworzyć strony regulaminu, polityki prywatności i polityki zwrotów:

  1. Przejdź do Settings > Policies
  2. Wprowadź treści
  3. Kliknij Save

Następnie, aby utworzyć stronę kontaktową:

  1. Przejdź do Online Store > Pages
  2. Kliknij Add page,
  3. W Title - wprowadź tytuł strony
  4. W Content - wpisz wstęp oraz podaj tu pełne dane firmy, oraz dane kontaktowe
  5. Zmień Theme template na contact
  6. Kliknij Save

Wskazówka

Informacje prawne powinny zostać dodane w zakładce w Policies, zamiast w Pages, ponieważ umożliwi to załączenie ich do wiadomości e-mail, sprawi też, że będą łatwo dostępne dla klientów w procesie składania zamówienia.

Checkboxy

Shopify niestety ogranicza możliwości edycji strony składania zamówienia, przez co, część checkboxów musi się znaleźć na stronie koszyka.

Niektóre szablony posiadają ustawienie, które pozwala na włączenie zgód regulaminowych na stronie koszyka. W przypadku pozostałych stron i sekcji - niezbędne będzie dodanie checkboxów przez programistę bądź skorzystanie z gotowej aplikacji.

Strona koszyka (/cart)

Na stronie koszyka powinny znaleźć się:

  • Zgoda regulaminowa (wymagana)
  • Zgoda na politykę prywatności (zalecana)

Strona realizacji zamówienia (/checkout)

Na etapie podawania adresu e-mail, domyślnie znajduje się checkbox służący jako zgoda marketingowa. Aby zmienić jego treść, należy:

  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Online Store.
  2. Obok nazwy bieżącego szablonu kliknij przycisk z trzema kropkami i wybierz Edit default theme content.
  3. W polu wyszukiwania wpisz accept_marketing_checkbox_label
  4. W polu tekstowym Accept marketing checkbox label wprowadź swój tekst.
  5. Kliknij przycisk Save.

Strona zakładania konta (/account/register)

Na stronie zakładania konta powinny się znaleźć:

  • Zgoda regulaminowa (wymagana)
  • Zgoda na politykę prywatności (zalecana)

Wszystkie sekcje umożliwiające zapisanie się do newslettera

W przypadku sekcji umożliwiających zapisanie się do newslettera powinna znaleźć się zgoda marketingowa lub akceptacja regulaminu sklepu, w którym jest usługa newslettera.

Powiadomienia e-mail

Powiadomienia dzielimy na dwa rodzaje - transakcyjne (jak potwierdzenie zamówienia lub powiadomienie o wysyłce) i marketingowe (jak masowa kampania e-mail bądź zindywidualizowane powiadomienie o porzuconym koszyku).

Dla zgodności z polskim prawem zalecamy wprowadzenie następujących zmian:

Wszystkie powiadomienie e-mail

  • W stopce: dane sprzedawcy jak wskazano w regulaminie (a więc opis pełny przedsiębiorcy tak jak w regulaminie w definicji Sprzedawcy)
  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Settings
  2. Kliknij Notifications, a następnie Customer notifications
  3. Wybierz rodzaj powiadomienia z głównej listy
  4. Kliknij przycisk Edit code
  5. W polu Email body (HTML): przewiń na sam dół i odnajdź akapit zawierający Jeśli masz pytania
  6. Wprowadź dane sprzedawcy
  7. Kliknij Save

Wiadomość potwierdzająca zakup

  • Formułka “Zamówienie zostało złożone, otrzymaliśmy je i przyjmujemy do realizacji” bądź jej modyfikacja, ważne, aby pozostawić wszystkie zawarte w niej informacje.
  • Regulamin sklepu internetowego - załącznik PDF
  • Polityka zwrotów - załącznik PDF

Aby zmienić wstęp e-maila, wykonaj następne kroki:

  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Settings
  2. Kliknij Notifications, a następnie Customer notifications
  3. Wybierz rodzaj powiadomienia z głównej listy
  4. Kliknij przycisk Edit code
  5. W polu Email body (HTML): rozpoznasz wstęp w pierwszych 10 linijkach pola
  6. Wprowadź niezbędne zmiany
  7. Kliknij Save

Aby dodać regulamin i politykę zwrotów jako załączniki PDF:

  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Settings
  2. Kliknij Notifications, a następnie Customer notifications
  3. Wybierz rodzaj powiadomienia z głównej listy
  4. Kliknij przycisk Edit code
  5. W polu Email body (HTML): przewiń na sam dół, a następnie na samym końcu, w nowej linijce wklej poniższy kod i kliknij Save:
{{ shop.terms_of_service | attach_as_pdf: "Regulamin sklepu internetowego" }}
{{ shop.refund_policy | attach_as_pdf: "Zwroty i reklamacje" }}

Pozostałe

Przycisk składania zamówienia

Przycisk składania zamówienia powinien mieć treść: “Zamawiam i płacę” lub “Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” lub “Potwierdź zakup”.

  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Online Store.
  2. Obok nazwy bieżącego szablonu kliknij przycisk z trzema kropkami i wybierz Edit default theme content.
  3. W polu wyszukiwania wpisz button_label.
  4. Pod nagłówkiem Checkout & system / Checkout general, w polach tekstowych Complete purchase button label oraz Pay now button label wprowadź swój tekst.
  5. Kliknij przycisk Save.

Monit o wykorzystywaniu plików cookies

  1. W panelu administracyjnym Shopify kliknij opcję Settings
  2. Kliknij Customer privacy, a następnie Cookie banner
  3. Skonfiguruj monit zgodnie z wytycznymi prawnymi

Informacja przy zapisie do powiadomienia e-mail o dostępności towaru

Jeżeli pozwalasz swoim klientom na zapisanie się do otrzymania powiadomienia o dostępności towaru - zalecamy przy tym dodanie informacji odsyłającej do polityki prywatności.

Karty podarunkowe

Jeżeli korzystasz z kart podarunkowych, muszą one zostać uwzględnione w regulaminie sklepu.

Więcej artykułów

Shopify Payments - wyjaśniamy płatności od Shopify

Shopify umożliwia łatwe skonfigurowanie płatności. Ale czy ich rozwiązanie jest lepsze od konkurencji? Omawiamy różnice, wady i zalety.

Czytaj dalej

Legalny sklep internetowy

Co zrobić, żeby prowadzić sklep zgodnie z polskim prawem? Opinie eksperta i poradnik.

Czytaj dalej