Paczkomaty InPost - Pierwsza polska aplikacja w Shopify App Store
Patryk Jakubik, Założyciel Tale Commerce, Ekspert Shopify
Zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, co jest najbardziej specyficznym i charakterystycznym elementem polskiego handlu on-line? Bez czego dzisiejsze sklepy internetowe nie mogłyby sobie poradzić? Ostatnio zapytałem o to kilka znajomych osób. Najczęściej padała odpowiedź: Paczkomaty InPost. Ten niepozorny, wydawałoby się dodatek do całego procesu sprzedaży, na stałe wpisał się w krajobraz polskich miast i miasteczek. Kto nie zna Paczkomatów? Firma Rafała Brzoski - założyciela spółki InPost - w ciągu ostatnich lat wywróciła polski rynek logistyczny do góry nogami. A 11 lat temu, w 2009, kiedy stawał pierwszy Paczkomat, niektórzy wątpili w to, że taka forma dostawy ma szanse zagościć u nas na stałe. A jednak! Oczywiście Paczkomatom pomogła także pandemia. W czasach zarazy, bezdotykowa dostawa to prawdziwy skarb. W sumie ciężko wyobrazić sobie pandemiczny handel bez niej.
Rok 2020 to bez wątpienia rok Paczkomatów InPost. Ta forma dostawy zdominowała e-commerce i okazała się najpopularniejszą metodą wysyłki.
Shopify nie przewidziało, że brak Paczkomatów może stanowić istotny kłopot, nie ma ich w swojej standardowej ofercie, bo nie dostrzega takiej potrzeby. Okazało się jednak, że polski rynek jest specyficzny i potrzebuje aplikacji paczkomatowej jak kania dżdżu.
Dziś, jeśli chcesz sprzedawać w Polsce, prawda jest taka, że jeśli jeszcze nie oferujesz Paczkomatów - tracisz klientów. A tego nikt nie chce.
W porę dostrzegamy luki na rynku Shopify i podejmujemy właściwe działania. Robimy to, bo naszym celem jest wychodzenie naprzeciw potrzebom sprzedawców i ich zaspokajanie. Właśnie dlatego zajęliśmy się kwestią Paczkomatów. Jasne było, że, brak możliwości wyboru paczkomatu jako metody dostawy powstrzymywał wielu sprzedawców przed wybraniem Shopify jako platformy swojego sklepu internetowego.
Pierwsi w Polsce, w Shopify App Store
Nasza aplikacja Paczkomaty InPost rozwiązała problem. To także najczęściej wybierana i pierwsza aplikacja w Shopify App Store, dedykowana na rynek polski. Dzięki niej kupujący ma możliwość wyboru wysyłki do paczkomatu podczas składania zamówienia.
Jak to działa?
Ze względu na restrykcyjną politykę Shopify w kwestii rozszerzania procesu zamawiania, musieliśmy znaleźć kreatywne rozwiązanie. Znaleźliśmy. Na podstawie podanego w poprzednim kroku adresu dostawy, przedstawiamy kupującemu do wyboru najbliższe paczkomaty.
Mapa - potrzebna czy przereklamowana?
Na początku mieliśmy obawy czy takie rozwiązanie się sprawdzi. Kupujący przyzwyczajeni byli do wyboru paczkomatu z mapy. Po pół roku działania aplikacji mogę z pewnością powiedzieć - tak, to działa. Potwierdzają to opinie użytkowników sklepów korzystających z aplikacji.
W dużej ich części, ilość zamówień z dostawą do paczkomatów przekracza 50%, co w 2020 stanowiło średnią rynkową zamówień do paczkomatów.
Okazuje się, że ta metoda ma także wiele dodatkowych zalet:
- Kupujący nie musi znać swojej okolicy, aby wybrać najbliższy paczkomat.
- Kupujący nie musi znać się na topografii - nie wszyscy z łatwością odczytują mapy.
- Wybór paczkomatu to tylko jedno dotknięcie/kliknięcie - nie trzeba przesuwać, przybliżać, oddalać, potwierdzać…
- Bez barier dla niepełnosprawnych - widżet mapy dla osób z upośledzoną motoryką, niedowidzących lub niewidomych jest trudnym elementem do interakcji. Lista wyboru w formie tekstowej to dla nich bułka z masłem.
- Idealnie działa na starszych urządzeniach - nie zacina się, nie przysparza problemów.
Uwaga! Wymagania techniczne
Do działania aplikacji niezbędna jest funkcja Carrier Calculated Shipping (CCS). CCS umożliwia wyświetlanie paczkomatów do wyboru podczas składania zamówienia.
- Uwaga: Shopify nie udostępnia CCS na planie Basic Shopify
- Aby włączyć CCS, musisz być na planie Shopify lub wyższym.
CCS można włączyć na trzy sposoby wymienione poniżej. Szczegółowa instrukcja dostępna jest widoczna po zainstalowaniu aplikacji (przed jej opłaceniem).
Opcja 1: Rozliczenie roczne (najczęściej wybierana)
- Wymagania: Plan Shopify, opłacony rocznie
- Koszt: Bez opłat
Możesz włączyć CCS na planie Shopify bez dopłat, jeśli przejdziesz na rozliczenie roczne z 25% zniżką.
Opcja 2: À la carte
- Wymagania: Plan Shopify, opłacony miesięcznie
- Koszt: +$20 USD miesięcznie
Możesz włączyć CCS na planie Shopify rozliczanym miesięcznie za dodatkową opłatą $20 USD miesięcznie.
Opcja 3: Plan Advanced Shopify
- Wymagania: Plan Advanced Shopify
- Koszt: Bez opłat
CCS jest włączone na planie Advanced Shopify zarówno w rozliczeniu miesięcznym, jak i rocznym.
Instalacja i konfiguracja
…jest banalnie prosta. Wystarczy przejść do Shopify App Store, kliknąć “Dodaj aplikację” i podążać za instrukcjami. Przeciętnie, użytkownicy konfigurują ją w ciągu pięciu minut!
Integracje
Aplikacja z automatu przekazuje informacje o wybranych paczkomatach do systemów i aplikacji takich jak BaseLinker, Way2Send czy Furgonetka. Nie trzeba niczego konfigurować.
Specjalne rozwiązania dla specjalnych sklepów
Jeżeli posiadasz sklep na planie Shopify Plus i zależy Ci na tym, aby Twoi klienci mogli wybrać paczkomat, korzystając z mapy, możesz to zrobić. Mamy dedykowaną aplikację: Atlas Pickup Points.
Paczkomaty to przyszłość, nie można mieć co do tego wątpliwości. Odpowiecie, że to kolejny wydatek. A ja będę przekonywał, że to doskonała inwestycja w swój biznes. I na koniec proponuję, żeby każdy wahający się przed zakupem aplikacji odpowiedział sobie, ale nie na pytanie o to, czy stać go na stałe opłaty, ale o to, czy dziś stać kogokolwiek na to, żeby pozostać w tyle?