Patryk Jakubik · Ostatnia aktualizacja

Paczkomaty InPost – Pierwsza polska aplikacja w Shopify App Store

Rok 2020 był rokiem InPostu. Paczkomaty to ulubiona forma dostawy. Dzięki aplikacji Paczkomaty InPost – dostępna także na Shopify.

Zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, co jest najbardziej specyficznym i charakterystycznym elementem polskiego handlu on-line? Bez czego dzisiejsze sklepy internetowe nie mogłyby sobie poradzić? Ostatnio zapytałem o to kilka znajomych osób. Najczęściej padała odpowiedź: Paczkomaty InPost. Ten niepozorny, wydawałoby się dodatek do całego procesu sprzedaży, na stałe wpisał się w krajobraz polskich miast i miasteczek. Kto nie zna Paczkomatów? Firma Rafała Brzoski – założyciela spółki InPost – w ciągu ostatnich lat wywróciła polski rynek logistyczny do góry nogami. A 11 lat temu, w 2009, kiedy stawał pierwszy Paczkomat, niektórzy wątpili w to, że taka forma dostawy ma szanse zagościć u nas na stałe. A jednak! Oczywiście Paczkomatom pomogła także pandemia. W czasach zarazy, bezdotykowa dostawa to prawdziwy skarb. W sumie ciężko wyobrazić sobie pandemiczny handel bez niej. 

Rok 2020 to bez wątpienia rok Paczkomatów InPost. Ta forma dostawy zdominowała e-commerce i okazała się najpopularniejszą metodą wysyłki.

Shopify nie przewidziało, że brak Paczkomatów może stanowić istotny kłopot, nie ma ich w swojej standardowej ofercie, bo nie dostrzega takiej potrzeby. Okazało się jednak, że polski rynek jest specyficzny i potrzebuje aplikacji paczkomatowej jak kania dżdżu. 

Dziś, jeśli chcesz sprzedawać w Polsce, prawda jest taka, że jeśli jeszcze nie oferujesz Paczkomatów - tracisz klientów. A tego nikt nie chce.

W porę dostrzegamy luki na rynku Shopify i podejmujemy właściwe działania. Robimy to, bo naszym celem jest wychodzenie naprzeciw potrzebom sprzedawców i ich zaspokajanie. Właśnie dlatego zajęliśmy się kwestią Paczkomatów. Jasne było, że, brak możliwości wyboru paczkomatu jako metody dostawy powstrzymywał wielu sprzedawców przed wybraniem Shopify jako platformy swojego sklepu internetowego. 

Pierwsi w Polsce, w Shopify App Store

Nasza aplikacja Paczkomaty InPost rozwiązała problem. To także najczęściej wybierana i pierwsza aplikacja w Shopify App Store, dedykowana na rynek polski. Dzięki niej kupujący ma możliwość wyboru wysyłki do paczkomatu podczas składania zamówienia.

Jak to działa?

Ze względu na restrykcyjną politykę Shopify w kwestii rozszerzania procesu zamawiania, musieliśmy znaleźć kreatywne rozwiązanie. Znaleźliśmy. Na podstawie podanego w poprzednim kroku adresu dostawy, przedstawiamy kupującemu do wyboru najbliższe paczkomaty.

Mapa – potrzebna czy przereklamowana?

Na początku mieliśmy obawy czy takie rozwiązanie się sprawdzi. Kupujący przyzwyczajeni byli do wyboru paczkomatu z mapy. Po pół roku działania aplikacji mogę z pewnością powiedzieć – tak, to działa. Potwierdzają to opinie użytkowników sklepów korzystających z aplikacji. 

W dużej ich części, ilość zamówień z dostawą do paczkomatów przekracza 50%, co w 2020 stanowiło średnią rynkową zamówień do paczkomatów.

Okazuje się, że ta metoda ma także wiele dodatkowych zalet:

  1. Kupujący nie musi znać swojej okolicy, aby wybrać najbliższy paczkomat.
  2. Kupujący nie musi znać się na topografii – nie wszyscy z łatwością odczytują mapy.
  3. Wybór paczkomatu to tylko jedno dotknięcie/kliknięcie - nie trzeba przesuwać, przybliżać, oddalać, potwierdzać…
  4. Bez barier dla niepełnosprawnych – widżet mapy dla osób z upośledzoną motoryką, niedowidzących lub niewidomych jest trudnym elementem do interakcji. Lista wyboru w formie tekstowej to dla nich bułka z masłem.
  5. Idealnie działa na starszych urządzeniach – nie zacina się, nie przysparza problemów.

Uwaga! Wymagania techniczne

Aplikacje, które prezentują metody dostawy, wymagają włączonego Carrier Service API. Ta funkcja normalnie dostępna jest na planach Advanced Shopify i Shopify Plus. Jednak Shopify pozwala na jej dodanie, jeszcze na dwa sposoby:

  1. Opłacając abonamentu za rok z góry
  2. Wykupując funkcję Carrier Service API za $20 USD miesięcznie

Szczegóły w poradniku: Jak włączyć funkcję Carrier Service API?

Bez Carrier Service API aplikacja nie będzie mogła wyświetlać paczkomatów!

Aktywnie zachęcamy Shopify do udostępniania sprzedawcom tej funkcji za darmo na wszystkich planach, jednak na takie rozwiązanie przyjdzie nam poczekać.

Instalacja i konfiguracja

…jest banalnie prosta. Wystarczy przejść do Shopify App Store, kliknąć „Dodaj aplikację” i podążać za instrukcjami. Przeciętnie, użytkownicy konfigurują ją w ciągu dwóch minut! 

Integracje

Aplikacja z automatu przekazuje informacje o wybranych paczkomatach do systemów i aplikacji takich jak BaseLinker, Way2Send czy Furgonetka. Nie trzeba niczego konfigurować.

Specjalne rozwiązania dla specjalnych sklepów

Jeżeli posiadasz sklep na planie Shopify Plus i zależy Ci na tym, aby Twoi klienci mogli wybrać paczkomat, korzystając z mapy, możesz to zrobić. Możemy pomóc – skontaktuj się z nami.

Paczkomaty to przyszłość, nie można mieć co do tego wątpliwości. Odpowiecie, że to kolejny wydatek. A ja będę przekonywał, że to doskonała inwestycja w swój biznes. I na koniec proponuję, żeby każdy wahający się przed zakupem aplikacji odpowiedział sobie, ale nie na pytanie o to, czy stać go na stałe opłaty, ale o to, czy dziś stać kogokolwiek na to, żeby pozostać w tyle?

© 2021 Tale Commerce, Wszelkie prawa zastrzeżone.